Suomessa dieselajoneuvojen määrä vuonna 2020 on suurempi kuin koskaan ja kanta kasvaa edelleen. Tyypillisesti dieselautoilla ajetaan pitkiä ajosuoritteita, joten korjaustarvettakin tulee, ja kun vika yllättää, on auto syytä korjata osaavissa käsissä. Näin vika voidaan diagnosoida nopeasti ja korjata asianmukaisesti sekä kustannustehokkaasti.
Dieselajoneuvojen määrä on kasvanut jatkuvasti ja dieselhenkilöautojen ajoneuvokanta on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan. Paketti- ja kuorma-autoissa ei juurikaan ole dieselittömiä vaihtoehtoja, ja hyötyajoneuvoissa diesel tulee olemaan pääasiallisena käyttövoimana vielä pitkään. Suomeen tuodaan valtavasti dieselautoja myös käytettynä. Vuonna 2019 uusia dieselhenkilöautoja rekisteröitiin 21 861 kappaletta ja käytettynä tuotiin maahan 21 229 dieselautoa. Vaikka ajoneuvojen käyttövoimien ympärillä on käynnissä suuri muutos, perinteisiä polttomoottoreita tullaan huoltamaan ja korjaamaan vielä pitkään. Nykyiset dieselajoneuvot ovat maanteillä vielä 2030-luvulla.
”Vaikka ajoneuvojen käyttövoimien ympärillä on käynnissä suuri muutos, perinteisiä polttomoottoreita tullaan huoltamaan ja korjaamaan vielä pitkään.”
Dieselmoottorin haasteena ovat hiukkas- ja typenoksidipäästöt sekä polttonesteen kulutukseen verrannolliset hiilidioksidipäästöt, joita kaikkia säädellään yhä tiukemmin. Tämä on tehnyt dieseljärjestelmistä ja niihin liittyvistä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä yhä monimutkaisempia. Myös korjaaminen ja huoltaminen vaativat erikoisosaamista ja -työkaluja.
Erikoistunut asiantuntijakorjaamo tekee vianetsinnän nopeasti ja kustannustehokkaasti
Aiemmin Suomessa oli runsaasti dieselkorjaamoja, joiden puoleen korjaustarpeissa useimmiten käännyttiin. Ajan mittaan ajoneuvotekniikka on monimutkaistunut ja kehittynyt niin, että dieselautojen korjaaminen vaatii enemmän ja enemmän tietynlaisia laitteita sekä osaamista ja tietämystä. Erikoistuneiden dieselkorjaamojen määrä on vuosien varrella vähentynyt ja yhä useammin dieselautoilija kääntyy merkkiliikkeen tai yleiskorjaamon puoleen. Korjaamolla ei kuitenkaan aina ole dieselautojen vaatimaa erityisosaamista tai tarvittavaa laitteistoa. Perusongelmien korjaus voi sujua ongelmitta, mutta jos vikaa täytyy etsiä enemmän, voi tilanne olla hankalampi. Tämä voi tarkoittaa aikaa vievää vian etsintää, joka on kallista sekä korjaamolle että autoilijalle.
Common rail eli yhteispaineruiskutusjärjestelmä on yleisin polttoainejärjestelmä dieselmoottoreissa, ja esimerkiksi suuttimien vaihto edellyttää aina ammattitaitoa ja oikeanlaisia erikoistyökaluja. Komponentteja vaihtaessa tulee myös aina huolehtia riittävästä puhtaudesta. Jos ei tiedä mitä tekee, voi pahimmillaan aiheuttaa kalliin lisälaskun. Ammattitaitoinen erikoiskorjaamo tuntee dieselautojen erityispiirteet ja osaa diagnosoida viat nopeasti.
”Perusongelmien korjaus voi sujua ongelmitta, mutta jos vikaa täytyy etsiä enemmän, voi tilanne olla hankalampi. Tämä voi tarkoittaa aikaa vievää vian etsintää, joka on kallista sekä korjaamolle että autoilijalle.”
Kun ajetaan pitkää matkaa, korjaustarvetta syntyy
Tyypillisesti dieselautoilla ajetaan hyvin pitkiä ajosuoritteita, joten korjaustarpeita tulee. Kun ajoneuvo on kovalla rasituksella, saattaa korjauksen yhteydessä ilmetä useampikin ongelma. On tärkeää, että vianetsintä voidaan suorittaa tehokkaasti ja samalla korjata tai huoltaa ajoneuvo kokonaisvaltaisesti kuntoon. Näin korjaus tehdään kustannustehokkaasti, eikä uuden vian kanssa tarvitse pian palata korjaamolle. Jos vikaa ei osata täysin paikantaa, saatetaan vain ryhtyä vaihtamaan osia, eikä auto välttämättä tule kuntoon laisinkaan. Osat ovat kalliita, joten jos niitä vaihdetaan varsinaista vikaa paikantamatta, nousee lasku turhan suureksi sekä korjaamolle että autoilijalle itselleen.
Erikoistuneet asiantuntijakorjaamot dieselautoilijan apuna
Nykyajoneuvojen ollessa yhä monimutkaisempia, on syntynyt tarve erikoistuneille asiantuntijakorjaamoille. Örum on kehittänyt yhdessä Diagno Finlandin kanssa korjaamoille suunnattuja osaamiskonsepteja, jotka vastaavat juuri tähän tarpeeseen. Diesel Expert -korjaamot ovat erikoistuneet dieselajoneuvojen korjaamiseen ja heillä on käytössään myös korjauksissa harvemmin tarvittavien erikoistyökalujen vuokrauspalvelu. Näin korjaamot voivat palvella asiantuntevasti ja tehokkaasti dieselautoilijoita.
Asiantuntijoina artikkeliin on haastateltu:
Björn Boström, Technical Specialist, Diagno Finland Oy
Jan Westerberg, Category Manager, Örum Oy Ab
Juha Seppälä, Business Development Director, Örum Oy
Miksi kouluttautua erikoistuneeksi dieselasiantuntijaksi: Lataa esite!
Täyttämällä alla olevan lomakkeen voit ladata Diesel Expert -esitteen, josta saat lisätietoa konseptista.